Januar 2025
§ 1. Guide til bestilling af bedemand
Alt er gratis, indtil du betaler. Først når du har valgt at benytte et betalingskort eller betale med faktura (15 dages kredit) har vi en aftale.
Hvis du har betalt for din vare via bankoverførsel, er du som køber ikke omfattet af indsigelsesordningen. Derfor anbefaler vi, at du – så vidt muligt – altid betaler med kreditkort, når du handler på nettet.
Online-bestillingen består af to trin. Start med at udfylde dine informationer, hvorefter vi kontakter dig for at drøfte dine muligheder igennem herunder begravelseshjælp. I dialog med dig, sørger bedemanden for det hele herunder al administration og fremsender på e-mail et link med bekræftende bestilling af den ønskede begravelseshandling.
Der er 14 dages fortrydelsesret. Fortrydelsesretten bortfalder, når tjenesteydelsen er fuldt udført.
Det er den person, der anmelder dødsfaldet og med MitID underskriver for papirarbejdet, der hæfter for betalingen af vores begravelsesservice.
§ 2. Accept af handelsbetingelser
Du skal være fyldt 18 år, være myndig og kunne acceptere disse handelsbetingelser for at kunne bestille vores begravelsesservice. Kan du ikke acceptere disse vilkår, kan du ikke benytte vores begravelsesservice.
Vedhæftet i vores ordrebekræftelse/faktura fremsendes kopi af disse handelsbetingelser samt e-mærkets fortrydelsesformular. Vores bedemænd er godkendt til opslag i CPR-registret og håndtering af følsomme oplysninger.
§ 3. Priser
Alle priser på BedreBegravelse.dk er angivet i danske kroner og er inklusive 25 % moms på momspligtige poster. Alle oplyste priser på BedreBegravelse.dk er dagspriser og kan efter betalingen ved akut ordre ikke ændres eller forhøjes. Det er muligt at betale med Dankort, VISA, MasterCard – og mod gebyr kan du/I bestille en manuel bankoverførsel og dermed få 15 dages kredit. Vi tager ikke kortgebyr.
Ved bankoverførsel er du ikke beskyttet af indsigelsesordningen.
Hvis køb på betalingskort
Betaler du med et internationalt betalingskort, reserveres beløbet med det samme. Pengene reserveres på dit kort eller konto indtil:
1) Vi sender varen og trækker beløbet eller
2) Pengene frigives ifølge aftale med din kortudsteder
Du kan læse mere om reglerne for dit specifikke kort hos din kortudsteder.
Hvis køb på kredit med faktura
Fuldmagt for ansøgning om begravelseshjælp skal fremsendes til os i underskrevet stand. Denne blanket fremsendes på mail til udprintning og underskrift med MitID. Ved køb på kredit, modregner vi opnået udbetalt begravelseshjælp i fakturabeløbet, så du/I kun skal betale restbeløb. Note: Vi gør opmærksom på, at BedreBegravelse.dk i visse tilfælde modtager provision for sit arbejde fra f.eks. blomsterhandler, dagblade, stenhuggere og andre.
§ 4. Aftaleindgåelse
Først når der er valgt betalingsform, og bestillingen fra din side er godkendt, indgår vi en bindende aftale. Alle aftaler indgås på dansk med BedreBegravelse.dk, som er en del af Begravelse Danmark, CVR-nr. 16276480, Midtager 39, 2605 Brøndby. Du modtager en ordrebekræftelse pr. e-mail, der er bevis for dit køb. Derudover får du en samlet faktura, når den afsluttende og bekræftende bestilling er gennemført. Hvis du/I ønsker efterforsendelse af ordrebekræftelse eller faktura, så skriv til Service@BedreBegravelse.dk.
§ 5. Dine forpligtelser
Det er dit ansvar at give besked, hvis der sker ændringer i personlige eller civile forhold, eller hvis der på anden vis opstår situationer, der forhindrer en gennemførelse af en afgivet bestilling. Eventuelle meromkostninger ved ændringer sker for din regning. For at opnå rabat via indkøbsforeninger skal man gøre opmærksom på sit medlemskab inden betaling. Det vil ikke være muligt efterfølgende at gøre krav på en procentvis rabat, hvis relevante medlemskort ikke er benyttet eller der er købt på kredit – som valg af betalingsform i den afsluttende onlinebestilling eller slut-faktura er udstedt.
§ 6. Ændring af ordre
Ændring af ordrer kan ske via det link, du modtager i vores første e-mail, eller ved at kontakte os på Service@BedreBegravelse.dk eller ringe på tlf. 70 25 25 33. BedreBegravelse.dk vil under normale omstændigheder kunne acceptere ændringer, men hvis din ordre er meget fremskreden, eller serviceydelser eller produkter allerede er udført eller igangsat, vil ændringer kun kunne gennemføres som et nyt køb.
§ 7. Reklamationsret
Når du handler hos os som forbruger, gælder købelovens regler for varekøb, men ikke tjenesteydelser. Det betyder, at du som udgangspunkt ikke har to års reklamationsret på tjenesteydelser. Du har dog stadig ret til at reklamere, hvis der er fejl eller mangler ved ydelsen. Du skal reklamere indenfor rimelig tid og helst hurtigst muligt, da tiden kan være afgørende for vores mulighed for at afhjælpe.
Er du ikke tilfreds med ydelsen, kan du kontakte os på Service@BedreBegravelse.dk.
På varekøb har du til gengæld reklamationsret i 24 måneder. Det er en forudsætning, at den reklamerede mangel var til stede ved leveringen. Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.
Du skal reklamere inden for rimelig tid, efter du har konstateret manglen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
Reklamationen skal være berettiget og om-levering eller afhjælpninger må ikke medføre uforholdsmæssige omkostninger for os. Reklamationer skal ske til ved at ringe 70 25 25 33 eller skrive til Service@BedreBegravelse.dk.
Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til: Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klageportalen for Nævnenes Hus. Når du handler på en e-mærket webshop, kan du gratis få behandlet din sag – uanset beløbets størrelse. Læs mere her. Forat kunne klage, skal varen eller ydelsen, som du vil klage over, have kostet mindst 1.110 kr. og højst 100.000 kr. For klager over tøj og sko skal prisen dog have været mindst 720 kr. Det koster et gebyr at få klagen behandlet. Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her – http://ec.europa.eu/odr
§ 8. Fortrydelsesret
Som forbruger har du jf. lovgivningen altid 14 dages fortrydelsesret. Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare, eller vi har indgået en aftale om en ydelse. Men når du handler hos en bedemand, er der også et lovkrav om, at begravelsen eller bisættelsen skal være gennemført inden fortrydelsesfristen udløber.
Ydelser
Hvis du ønsker at få ydelsen leveret før fristen udløber, kan du give dit udtrykkelige forudgående samtykke til, at leveringen begyndes, og at fristen stopper, når ydelsen er leveret. I praksis betyder det, at din fortrydelsesfrist udløber, når ydelsen er fuldt leveret.
Du bevarer altså din fortrydelsesret, mens arbejdet eller leveringen står på.
Hvis du har givet dit samtykke til, at arbejdet eller leveringen kan gå i gang, men du alligevel ønsker at benytte din fortrydelsesret, skal du dog være opmærksom på, at vi vil opkræve en rimelig betaling for de tjenesteydelser der allerede er leveret. Har der været gennemført ilægning i kiste og kisten er kørt i rustvogn til kapel, betales for disse ydelser jf. fremsendte ordrebekræftelse. Er der endnu ikke f.eks. ilagt i kiste eller kørt i rustvogn, betales alene vores administrative honorar for rådgivning.
Returnering af varer
Når du har givet os besked om, at du vil fortryde dit køb, har du 14 dage til at sende varen tilbage til os. Du skal selv betale for at varen returneres, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten.
Visse varer kan ikke returneres med normal post fx kister. Udgifterne til returnering afhænger af afstanden til den nærmeste Begravelse Danmark forretning, hvor varen kan tilbageleveres. Den nærmeste Begravelse Danmark forretning kan findes på www.begravelsedanmark.dk
Ingen fortrydelsesret
Disse aftaler kan ikke fortrydes:
1) Tjenesteydelser, hvis du forinden har accepteret, at ydelsen sættes i gang, og at din fortrydelsesret dermed mistes, når ydelsen er fuldt udført.
2) Levering af varer, som er fremstillet efter dine specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg, fx gravsten med tekst eller specialdesignet kiste og urner.
Varens stand, når du sender den retur
Hvis varen har mistet værdi, og det skyldes at du har brugt den på en anden måde, end hvad der var nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer, kan du kun få en del af købsbeløbet tilbage. Beløbet du kan få tilbage afhænger af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.
Tilbagebetaling af købsbeløbet
Hvis du fortryder aftalen, får du dine penge tilbage for de produkter og tjenesteydelser, som endnu ikke er leveret komplet eller sat i produktion. Hvis varen er værdiforringet, fratrækker vi det beløb, du hæfter for.
Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen. Vi tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre vi har aftalt andet.
Særligt for ydelser
Har du givet dit samtykke til, at arbejdet eller leveringen kan gå i gang, men du alligevel ønsker at benytte din fortrydelsesret, skal du dog være opmærksom på, at vi vil opkræve rimelige omkostninger for det arbejde, der allerede er leveret.
Særligt for varer
Vi kan tilbageholde betalingen, indtil vi har modtaget varen med mindre, at du sender os dokumentation for at have returneret den.
Varen sendes til:
Bedre Begravelse
Midtager 39
2605 Brøndby
Klik her for at downloade en standard fortrydelsesformular, der også fremsendes med vores ordrebekræftelser pr. e-mail.
§ 9. Levering
Serviceydelser udføres hurtigst muligt efter ordre og aftale. BedreBegravelse.dk leverer til hele landet, med undtagelse af ikke-brofaste øer. Vi leverer på Bornholm.
§ 10. Vores kommunikation
Ved accept af disse handelsbetingelser accepterer du samtidig, at BedreBegravelse.dk må tage kontakt til dig via e-mail, sms og telefon, i det omfang det er nødvendigt for at kunne servicere dig optimalt i forhold til din forespørgsel, forudbestilling eller indgåede akut begravelsesservice.
§ 11. Ophavsret
Denne hjemmeside og alt dens indhold er ejet og drevet af Begravelse Danmark A/S, CVR-nr. 16276480 – en virksomhed, der er underlagt dansk lovgivning, og som har sit hovedkontor i Brøndby. Denne hjemmeside drives for BedreBegravelse.dk, der har ophavsret til alt indhold på hjemmesiden.
§ 12. Persondatapolitik
Vi indsamler dine personlige data i form af navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse og cpr.nr. af hensyn til vores bistand og til brug for fakturering samt til brug for relevante myndigheder som kirkekontor, krematorium, Udbetaling Danmark, stenhugger m.m. Hvis vi ikke modtager disse oplysninger, kan vi ikke sikre en korrekt gennemførelse af en begravelse/bisættelse. I tilfælde af manglende betaling, kan dine oplysninger videregives til advokat, til inkassobureau eller til en tilsvarende enhed.
Vi behandler dine oplysninger fortroligt og i henhold til Persondataloven og gemmer oplysninger i 5 år af hensyn til vort bogholderi. Oplysninger, der ikke længere har relevans, slettes.
Den dataansvarlige er selskabets administrerende direktør, Begravelse Danmark A/S, Midtager 39, 2605 Brøndby. Du kan tillige kontakte den dataansvarlige, hvis du vil have indsigt i, hvilke oplysninger, vi har registreret om dig, lige som du skal kontakte den dataansvarlige, hvis du har indsigelser mod registreringen. Klagemyndighed er Datatilsynet.
Oplysningerne videregives ikke til tredjemand uden dit klare samtykke. Et samtykke kan tilbagekaldes. Vi indsamler ikke oplysninger om dig gennem andre medier, sociale netværk o. lign. eller samkører vores registre med andre registre. Vi opbevarer dine oplysninger sikkert og fortroligt i elektronisk form. Serverne er placeret under kontrollerede forhold og med nødvendige sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at uvedkommende ikke har adgang til disse og disses data.
Vi opdaterer oplysningerne om persondata, såfremt lovgivningen eller udviklingen inden for elektronisk databehandling gør det nødvendigt.
§ 13. Brugen af materialer
Du må ikke kopiere, reproducere, transmittere eller på anden vis distribuere indholdet af denne hjemmeside til offentlig eller kommercielt brug uden forudgående tilladelse fra BedreBegravelse.dk
§ 14. Generel betingelse
Bedemanden fjerner som udgangspunkt smykker fra afdøde og udleverer dem til pårørende. Hvis afdøde befinder sig på hospitalet og har genstande af værdi på sig som fx smykker, er det kapellets tilknyttede kvartermesters opgave og ansvar at sikre alle genstande.
De sikrede genstande kan udleveres mod forevisning af skifteretsattest ved henvendelse i hospitalets reception. BedreBegravelse.dk påtager sig intet ansvar for evt. mistede ejendele.
Bedemanden fjerner andre genstande af metal fra afdøde, såfremt det kan udøve skade på kremeringsovne.
Portal: BedreBegravelse.dk
Firmanavn: Begravelse Danmark A/S
Adresse: Midtager 39, 2605 Brøndby
Telefon: 70 25 25 33
E-mail: Service@BedreBegravelse.dk
CVR nummer: 16276480
Anno 2008 – en del af Begravelse Danmark A/S.