Døgn-telefon

70 25 25 33

Prisberegner

Beregn din pris

Afhentning af afdøde 

Med vores mangeårige erfaring står vi hos BedreBegravelse klar til at hjælpe og rådgive dig i forbindelse med afhentningen af afdøde. Vores professionelle tilgang sikrer et værdigt og respektfuldt forløb.

Afhentning af afdøde

Afhentning af afdøde er en følsom og vigtig del af forløbet i forbindelse med et dødsfald og den efterfølgende begravelse eller bisættelse. BedreBegravelse forstår betydningen af en værdig og respektfuld håndtering i denne svære tid. Vi er her for at rådgive og støtte gennem hele forløbet, uanset hvor afhentningen finder sted, og uafhængigt af, om I ønsker at deltage ved afhentningen eller ej.

Afhentning i hjemmet

De fleste foretrækker at få den sidste tid i hjemmet, hvis det er praktisk muligt. I hjemmet er det familiens egen læge eller en vagtlæge, der skal konstatere døden og udfærdige en dødsattest. Dette er vigtigt for at bekræfte dødsfaldet formelt og tillade os som bedemænd at foretage afhentningen.

Når lægen er tilkaldt, bør I kontakte bedemanden, så vi kan planlægge en afhentning der tilgodeser alles ønsker. Hos BedreBegravelse svarer vi hele døgnet, også i weekenden. Lægen skal ankomme mellem 6 og 24 timer efter, at dødsfaldet er indtruffet. Derfor kan der være ventetid, som med fordel kan bruges på at aftale afhentning med bedemanden.

Inden afhentningen er det vigtigt, at I som pårørende udpeger en eller flere personer, som kan tage imod bedemanden og være til stede under afhentningen, også hvis I ikke selv ønsker at deltage i denne.

Når lægen har skrevet dødsattesten, kan vi foretage afhentningen. Som en del af afhentningen sørger bedemanden for at gøre afdøde i stand og iklæde dem det tøj, som I ønsker, inden de bliver lagt i kisten. Derefter er der mulighed for en fremvisning for familie og nære venner, hvilket kan foregå enten i stilhed, med en lille afskedsceremoni eller ved en udsyngning. Dernæst forsegles kisten, og vi bærer den sammen ud til den ventende rustvogn, hvor der også kan være lagt tid ind til en sidste afsked, før rustvognen kører mod kapellet.

Afhentning af afdøde -Kørsel i rustvogn

Afhentning på plejehjem

Plejehjem har typisk procedurer på plads for, hvordan de håndterer et dødsfald, herunder bekræftelse fra en læge. Plejehjemmet vil i den forbindelse sørge for at rekvirere lægen og samtidig give familien besked om, at I som pårørende skal kontakte en bedemand.

Når vi modtager tilladelse til at foretage afhentningen fra plejehjemmet, koordinerer vi nøje med plejehjemmets personale og familien. Vi tilbyder de pårørende tid til at sige farvel, og når alle er klar, forsegles kisten, og der kan nu enten gennemføres en udsyngning med salmesang, eller vi kan bære kisten ud til rustvognen for en sidste afsked før kørsel til det lokale kapel.

Afhentning på hospice

På et hospice vil en læge ligeledes skulle lave en dødsattest efter 6 timer fra sidste åndedræt. Dog har hospice egen læge, så vi kan fra starten aftale det nøjagtige tidspunkt for vores ankomst med den ønskede kiste.

Modsat plejehjem, skal I ikke forvente udsyngning fra et hospice. Dog tilbyder de fleste hospicer mulighed for at tænde et lys for afdøde. Derudover er der altid lagt tid ind for en sidste afsked ved rustvognen før kørsel til det lokale kapel.

Afhentning på hospitalet

På hospitaler er der et mere formelt system for konstatering af døden og udstedelse af dødsattesten af en læge, og der går altid mindst seks timer fra dødsfaldet, til afdøde bliver kørt til kapellet af hospitalspersonalet. Det giver tid til at få alle samlet, så der kan tages en sidste afsked, hvilket normalt gøres på hospitalsstuen.

Vi anbefaler, at I tager alle afdødes ejendele med efter den sidste afsked, så de ikke skal håndteres af hospitalets personale. Det giver dem nemlig ekstra administration, og hvis I senere skal afhente ejendelene, kan dette kun ske ved fremvisning af en skifteretsattest.

Afdøde forbliver normalt i hospitalskapellet indtil dagen for begravelsen eller bisættelsen.

Hvordan vi hjælper

I alle situationer er kommunikation nøgleordet. Hos BedreBegravelse bestræber vi os på at holde de pårørende informeret gennem hele processen. Vi forstår, hvor vigtigt det er for familien at føle sig støttet og respekteret i denne svære tid. Vores erfaring sikrer, at hver afhentning sker med værdighed og omsorg, uanset omstændighederne.

Afhentningen af en afdød er mere end blot en praktisk handling; det er et første skridt i afskedsprocessen. Hos BedreBegravelse er vi dedikerede til at gøre denne proces så blid og respektfuld som muligt, med et professionelt team, der er klar til at støtte jer i hvert trin på vejen.

Din online bedemand

Vi er klar ved telefonen døgnet rundt

Hos BedreBegravelse er vi alle uddannede bedemænd, og arbejder alle efter de samme anerkendte procedurer med stor respekt for din situation. Ring til os på 70 25 25 33 eller skriv til os i chatten nedenfor.

Har du spørgsmål?

Vi er online på chatten

Minna Angelo Christensen

Minna har mere end 10 års erfaring som bedemand og har tidligere været bedemand i en lokal bedemandsforretning på Sjælland.

Hun er uddannet inden for psykologi, sorg og krise, hvilket hun bruger i dialogen med de pårørende og planlægningen af begravelser og bisættelser.

Christian Holm

Christian har mere end 13 års erfaring som bedemand og fungerer som daglig leder i BedreBegravelse.dk

Han var med til at stifte BedreBegravelse tilbage i 2010, og han har derfor indgående erfaring med at arrangere begravelser og bisættelser over hele landet.